Tips när du ska söka jobb
Här hittar du tips och inspiration som underlättar när du bestämt dig för att söka nytt jobb!
This component is under construction
This component is under construction
Antal kontor
Tusen ansökningar per månad
Tusen aktiva CV:n i vår databas
Här hittar du tips, idéer och trender för att underlätta ditt jobbsökande framåt.
Inför första steget ut i vuxenlivet uppstår en hel del funderingar. Vad är ett bra avtal? Hur ska jag tänka kring semester? Vad händer om jag blir sjuk? Lugn, vi reder ut fem saker du bör tänka på inför första jobbet.
Anställningsavtalet är i stort sett en sammanfattning av din anställning – dina arbetsuppgifter, lön, skyldigheter och rättigheter. Se gärna till att få anställningsavtalet redan när du blir lovad jobbet. Anställningsavtalet är en trygghet för både dig och arbetsgivaren. Se därför till att läsa igenom det noggrant innan du skriver under.
Det kan vara svårt att veta vad som är en rimlig lön. Undersök vad medellönen är för liknande arbeten. Lönesättningen grundar sig i tidigare erfarenheter, men även som förstajobbstagare har du rätt att förhandla om lönen. Tänk på att ingångslönen kan komma att spela roll för din framtida löneutveckling.
Din rätt till semester beror på vilken anställningsform du har. En hel- eller deltidstjänst ger dig rätt till 25 dagar semester per år, medan reglerna för semester i en projektanställning eller i ett vikariat varierar mer. I en tidsbegränsad anställning ges semesterersättning, som är ett extra tillägg på lönen, istället för semesterdagar.
Arbetstid under kvällar, helger och nätter kallas obekväm arbetstid och för de tiderna betalas ibland ett ob-tillägg ut. Vilka tider som räknas som obekväma anges i kollektivavtalet. Om din arbetsgivare inte har tecknat ett kollektivavtal finns det ingen skyldighet att betala ut en sådan ersättning.
Ta reda på vad som gäller på din nya arbetsplats om du blir sjuk. Det är alltid bra att veta vad som gäller kring sjuklön, ersättning och hur du sjukanmäler dig, redan innan en eventuell sjukdom inträffar.
Så här söker du jobb hos oss:
Lycka till med din ansökan!
Låt Manpower.se göra jobbet. Anmäl dig till Jobbevakning. Då får du jobbannonser mailade till dig som matchar dina sökkriterier och du kan därmed vara säker på att du inte missar ditt drömjobb.
Hur skapar jag en jobbevakning?
Du kan närsomhelst avregistera din jobbevakning genom att klicka på länken i mailet.
Varför ska jag skapa jobbevakning?
Jobbevakning är enkelt, snabbt och sparar tid.
När såg du över ditt CV senast? Oftast handlar det om ändringar som känns små men som gör stor skillnad när det väl är dags söka nytt jobb. Vi går igenom de viktigaste rubrikerna!
Den första och viktiga punkten är självklart att uppdatera ditt CV om du har ett nytt jobb. Även om du inte bytt arbetsplats kan detta ändå vara ett bra tillfälle att uppdatera eventuella titlar som förändrats – kanske har din tjänst fått ett nytt namn eller en ny inriktning?
Ibland kan det vara lätt att glömma bort att ens tjänst utvecklas eller helt enkelt växer i omfång. Använd därför det här tillfället för att blicka tillbaka på dina arbetsuppgifter den senaste tiden. Hur har de utökats? Har du fått nya och större ansvarsområden, såväl officiellt som inofficiellt? Inga områden är för små för att berätta om!
Kompetensutveckling i form av mindre kurser och utbildningar är något många arbetsplatser erbjuder. Detta ska självklart in i CV:t, gärna under en egen rubrik om utrymmet tillåter. Endagskurser och onlineutbildningar kanske känns som ”för små” för CV:t, men det är ett ovärderligt tillfälle att visa att man tar sin personliga utveckling på allvar och att man aktivt jobbar för att hålla sina kunskaper uppdaterade.
Att uppdatera sitt CV innebär även att uppdatera sitt digitala CV – glöm därför inte att uppdatera din LinkedIn-profil. Det innebär inte bara titlar och arbetsbeskrivningar, utan även introduktionstexten på din profil och ”Skills & Endorsements”-sektionen. Små ändringar i din LinkedIn-profil gör även att du hamnar längre upp i rekryterares sökningar.
När du gjort en gedigen genomlysning av CV:t och din LinkedIn kan du avsluta med att uppdatera din profil om du är registrerad hos olika rekryterings- och bemanningsföretag. Ny titel eller utökade ansvarsområden är dessutom ett gott tillfälle att ta kontakt med en rekryterare som du inte pratat med på länge, så att hen har dig färskt i minnet för relevanta tjänster.
LinkedIn är ett av de sociala nätverken som växer snabbast i Sverige. Nära hälften av de arbetande svenskarna använder idag plattformen, detta enligt rapporten Svenskarna och internet 2020. Bland tjänstemän är siffran ännu högre: här uppger hela 2 av 3 att de använder LinkedIn.
Det är därför ett perfekt nätverk för dig som söker jobb då många rekryterare, på såväl företag som rekryteringsfirmor, befinner sig här för att hitta kandidater. Genom att lägga tid på att se över din profil och aktivitet på LinkedIn kan du med några enkla knep göra dig så synlig och sökbar som möjligt. Här är våra bästa tips!
Det mest självklara tipset för att synliggöra din profil är även det viktigaste: håll den uppdaterad. Oavsett om du har ett nytt jobb, ett nytt ansvarsområde eller bara har gått en kort kurs så bör detta alltid reflekteras i din profil, så att den överensstämmer med dina färdigheter. Dessutom filtrerar många rekryterare sina sökningar utifrån vilka profiler som senast uppdaterats. Därför kan det vara värt att regelbundet se över detaljer och små formuleringar i din profil, så att du håller dig synlig i alla filtreringar.
För att hitta rätt kandidat söker en rekryterare ofta på specifika sökord för den aktuella rollen. Ska man tillsätta en tjänst som marknadschef så söker man ofta på ord som just ”marknadschef”, ”marknadsansvarig” eller kanske ”marknadsföring”. Försök därför identifiera vilka sökord som är relevanta för dig och uppdatera din profil därefter. Och glöm inte: att vara sökbar på LinkedIn behöver inte bara vara intressant för dig som letar jobb, utan även för dig som är ute efter att utöka ditt nätverk med branschkollegor.
Se din LinkedIn som ditt digitala CV, där det gäller att ge ett gott intryck från första sekund. Satsa därför på en professionell profilbild – LinkedIns egna siffror visar att en profil med profilbild resulterar i 21 gånger så många profilvisningar än en profil utan. Inled även profilen med några kärnfulla rader där du berättar om dig själv. Här gäller det att hitta en balans mellan att vara personlig och samtidigt signalera yrkesskicklighet. Om det är möjligt är det även ett perfekt tillfälle få in de viktigaste sökorden här.
Det är lätt att missa att ange geografiskt område i sin profil. När rekryterare söker efter potentiella kandidater på LinkedIn brukar de ofta göra en sökning inom ett avgränsat område, exempelvis genom att söka efter postnummer eller län. Att registrera ditt postnummer på Linkedin är alltså ett enkelt sätt att optimera din profil. Detta gäller även om du vill hitta jobb på annan ort.
Ska du ha en profil på svenska eller engelska? Eller kanske till och med på ett annat språk, beroende på vilka jobb du är intresserad av? Här finns inga givna svar, men överlag beror språkvalet i din profil mycket på din bransch och på vilket språk som arbetstitlar och kompetensbeskrivningar oftast förekommer på. Tänk på att vissa titlar och termer kan bli otydliga på det ena eller det andra språket; utgå därför från det språk som tydligast beskriver dina roller och färdigheter, och håll dig till det genomgående i din profil.
I din LinkedIn-profil har du möjlighet att lägga till de kompetenser du besitter. Se till att verkligen utnyttja den här funktionen! Det viktigaste är att kompetenserna överhuvudtaget finns på din profil, så att du blir synlig i sökningar, men det är en klar fördel om du har kontakter som har intygat dem. Det höjer dig ytterligare ett snäpp i rekryterarens ögon. Tveka därför inte att be kollegor, såväl gamla som nuvarande, att verifiera dina kunskaper.
Det finns många fördelar med att vara aktiv och engagerad på LinkedIn. Visa rekryterare och potentiella arbetsgivare att du är en expert inom ditt område genom att dela med dig av intressanta artiklar, blogginlägg eller nyheter om din bransch eller företaget du jobbar på. Med en klok och genomtänkt kommentar på en annan persons inlägg kommer man också långt. Glöm dock inte att LinkedIn är ett nätverk för karriär och arbetsliv – var därför försiktig med vilka ämnen du diskuterar och håll alltid tonen sansad.
Det är många faktorer som spelar in både när du ska ta ställning till och sedan trivas i en anställning. För många är lön det viktigaste av allt. Erik Kamp, konsultchef på Manpower i Göteborg, menar att det är viktigt att lönen känns rätt i magen. Han önskar dock att fler vägde in andra förmåner och aspekter som tillsammans med lönen ger ett bra arbetsliv. Vi passade på att ställa honom några vanliga frågor om just lön.
När du är kandidat i en rekryteringsprocess är det bra att ta upp dina förväntningar kring lön redan i ett tidigt skede av processen. Det är vanligt att både arbetsgivare och arbetstagare tassar runt ämnet och det upplevs som känsligt, egentligen utan anledning. En anställning kan ses som en viktig affär eller ett långsiktigt samarbete, något som kräver ett avtal som båda parter känner sig nöjda med. Därför är det aldrig fel att vara tydlig med sina förväntningar – men man får samtidigt inte glömma bort att det är en dialog.
Det finns en föreställning om att man höjer sin lön genom att byta jobb, något som stämmer till viss del. Men det är något man förmodligen skulle kunna komma ifrån genom att exempelvis hålla en kontinuerlig dialog kring lön och målsättningar med sin arbetsgivare.
Det är viktigt att trivas på jobbet och känna sig nöjd med sin lön. Annars har man ett ansvar att ta upp det, och man behöver inte vänta till det årliga lönesamtalet. Berätta för din arbetsgivare vad du har för lönemässig målsättning och prata om hur du kan nå dit över tid.
Försök att inte stirra dig blind på statistik och jämförelser med kollegor och vänner. Utgå från dig själv och vad du tycker skulle kännas bra för dig. Om arbetsplatsen har kollektivavtal finns det avtal som ser till att lönerna håller rimliga nivåer. Försök lita på din magkänsla och kom ihåg att det också ligger i arbetsgivarens intresse att du har en rimlig lön och trivs på jobbet.
Inför lönesamtalet är det bra att förbereda sig. Läs på om företagets lönepolicy, ta reda på vilka kriterier som ligger till grund för lönen. På Manpower utgår vi exempelvis från ett antal fokusområden; ansvarstagande, flexibilitet och kvalitetsmedvetenhet.Om du vill argumentera för en högre lön är det bra att göra det genom att utgå från dig själv och formulera konkreta exempel på den utveckling du gjort och vilket ansvar du tagit.
Ett sätt att göra lönesamtalet mindre laddat är att göra det till en mer levande och över tid pågående dialog. Men när det väl är dags för lönesamtal är det bra att hålla en trevlig samtalston och undvika hårda krav och hot. Det ligger både i ditt och arbetsgivarens intresse att alla parter blir nöjda.
För det första är det viktigt att komma ihåg att det inte behöver betyda att du inte är uppskattad på arbetsplatsen. Det finns budgetar och policys som arbetsgivare behöver förhålla sig till och över tid kan företaget eller organisationen ha mer eller mindre utrymme för löneökningar.
Om du trivs på jobbet och ser möjligheter att utvecklas men inte känner dig nöjd med lönen, är det bästa du kan göra att ha tålamod och fortsätta dialogen med din arbetsgivare om dina målsättningar och hur du kan nå dit på sikt. Ett generellt råd är också att inte stirra sig blind på lönefrågan utan att även väga in andra förmåner som kan vara viktiga för en och hur de kan komplettera lönen. Det kan till exempel handla om tjänstepension, kompetensutveckling, friskvård eller flextid.
Det personliga brevet är din chans att visa varför du är rätt person för en tjänst – men hur får man till en intresseväckande inledning? Vi har pratat med rekryteringskonsulten Maria Stenbäck som tipsar om några proffsiga inledningar på det personliga brevet!
Att få till ett bra personligt brev är inte det lättaste. Det ska beskriva varför du är rätt person för tjänsten – samtidigt som rekryteraren som läser det ska få sig en bättre bild av vem du är som person. Med en bra inledning på det personliga brevet väcker man tidigt intresset hos läsaren och ger den en bra skjuts in i texten.
Maria Stenbäck är rekryteringskonsult på Manpower och läser dagligen igenom personliga brev för en rad olika roller. Enligt henne är en bra inledning A och O.
– Inledningen är den viktigaste delen av det personliga brevet, det är ju troligen din första kontakt med rekryteraren. Här vill du väcka intresse hos den personen genom sticka ut bland alla kandidater som söker, säger Maria.
Ett vanligt misstag som Maria ser i personliga brev är att man inleder det med att upprepa information från sitt CV. Här ska man istället utnyttja utrymmet för att direkt visa varför man är rätt person för tjänsten, menar hon.
– Många har för vana att börja sitt personliga brev med meningen: ”Hej! Jag heter Förnamn Efternamn, är 35 år, bor i Göteborg och söker nu tjänsten som receptionist”. Hoppa över den meningen säger jag! Jag har förmodligen redan läst ditt CV, så denna information har jag redan. Mitt tips är att komma till saken direkt istället, säger Maria.
Bara för att man går rakt på sak betyder det inte att man inte kan vara personlig och resonerande. Enligt Maria är nyckeln till ett bra personligt brev att vara kortfattad, samtidigt som man försöker visa på sin framtida potential.
– Försök att så kort och koncist som möjligt få fram varför du är bäst lämpad för den här tjänsten och varför du är intresserad av företaget. Jag gillar att se personliga brev som påvisar potential hos en kandidat. Tänk framtid mer än att upprepa ditt CV, säger hon.
Här följer tre exempel som Malin Stenbäck tycker är bra inledningar på ett personligt brev:
1. ”Om ni söker en engagerad, strukturerad assistent som brinner för att ge service i världsklass, då har ni mig här!”
I det här exemplet kopplar man inledningen till viktiga egenskaper som efterfrågas i jobbannonsen. Här gäller det att vidareutveckla detta i sitt personliga brev med konkreta exempel på hur man är just engagerad och strukturerad.
2. ”Redan som barn hjälpte jag alltid vänner och släktingar att planera fester. Ända sedan dess har jag vetat att jag vill jobba med event.”
Den här inledningen är ett exempel på hur man berättar lite om sig själv utan att vara för personlig. Det fungerar som en ingång där man inte behöver vidareutveckla hur man gillade att planera evenemang som ung.
3. ”Som tidigare fotbollsspelare på hög nivå vet jag att hårt arbete ger resultat, vilket har genererat att jag lyckats väl i mina tidigare säljroller.”
Det här är en väldigt effektiv överbryggningsmetod där man kopplar ihop egenskaper från en sidosyssla med sitt arbete. Det visar på att man har fog för det man hävdar och att målinriktad är en egenskap som genomsyrar alla ens prestationer.
This component is under construction
This component is under construction