På det här området råder det delade meningar. Å ena sidan finns det studier som visar att en smiley eller en emoji i ett jobbmejl kan få mottagaren att uppfatta dig som mindre kompetent. Samtidigt är emojis ett perfekt sätt att kommunicera sitt kroppsspråk i en informell kontext när mottagaren inte kan se en. Viss jobbkommunikation, exempelvis kollegor emellan, behöver ju faktiskt inte vara gravallvarlig.
5 tips på hur du använder emojis i jobbet
Här är några riktlinjer som kan vara bra att ha i bakhuvudet innan man lägger till en emoji i det där jobbmejlet!
1. Se till kontexten
Ett och samma meddelande kan se helt olika ut beroende på kontext. Detsamma gäller emojis i jobbsammanhang. En skrattande emoji kanske bör undvikas i exempelvis ett första mejl med en ny kund. Då vill man ju snarare ge ett professionellt intryck från första stund. Samtidigt funkar en emoji utmärkt i en intern chatt med en kollega. Här gäller det med andra ord att fundera över kontexten och huruvida relationen med mottagaren är tillräckligt informell för en emoji.
2. Håll dig till jobbrelaterade emojis
Det är skillnad på emoji och emoji! Vissa kan nog faktiskt sägas vara mer jobbrelaterade än andra. Håll dig därför till de typer av emojis som är ansikten som uttrycker en positiv känsla eller de som kan sägas vara jobbrelaterade, som en bockad ruta, en glödlampa eller kanske applåderande händer. På samma sätt bör man hålla sig borta från emojis som kan uppfattas som stötande, exempelvis avföring eller de som kan sägas vara sexuellt anspelande.
3. Fundera över budskapet
Emojis kan vara ett bra sätt att verkligen få fram ditt budskap på rätt sätt. De kan understryka positiva meddelanden och studier visar faktiskt att om vi tittar på en smiley online så aktiveras samma del av hjärnan som när vi tittar på ett leende ansikte framför oss. På samma sätt ska man undvika emojis för negativa och mer seriösa budskap. Att försöka ”ta udden” av ett negativt meddelande med en emoji riskerar att uppfattas som passivt aggressivt.
4. Undvik missförstånd
En tumregel man kan ha i åtanke när det gäller emojis i sin jobbkommunikation är att en emoji ska förtydliga ditt budskap – inte röra till det. Om mottagaren behöver fundera kring vad du menar med en emoji (”Varför har de satt ett skrattande ansikte vid feedbacken på mitt projekt?”) så betyder det att den inte hör hemma här. Försök därför att välja emojis som går i linje med både budskapet och tonen i ditt meddelande.
5. Emojis i marknadsföring
Allt fler varumärken börjar inse värdet av emojis i marknadsföringssyften, framför allt i sociala medier. Så länge man har en sparsmakad approach till dem så funkar emojis alldeles utmärkt på sociala medier, exempelvis i delningstexter. Även här gäller det att göra en distinktion i kontext; man kan med fördel hålla budskapen fria från emojis i en mer ”seriös” kanal som LinkedIn, medan man kan peppa till sin delningstext med en emoji på en mer informell plattform som Instagram.