Framtidens arbetsmarknad är redan här, till viss del på grund av Covid. Hur ska arbetsgivare förhålla sig till alla nya spelregler? Hur kan du tänka?
För hur mycket man än längtar tillbaka till fullsatta öppna kontorslandskap så kanske den verkligheten, som fanns för bara två år sedan, redan har förpassats till historien. Iallafall om du ska vara med och slåss om topptalangerna.
Flexiblare anställningsformer
Idag beskrivs ofta topptalangerna som otrogna, flexibla och kräsna. De vill ha ett syfte och en anledning till att dyka upp och göra sitt jobb. Men det är inte riktigt sant. Sanningen ligger istället i att den nya arbetsmarknaden i efterdyningarna av Covid kommer att öppna upp för betydligt flexiblare anställningsavtal och anställningsformer. Både när det gäller hur många dagar man måste vara på plats på kontoret och vilken typ av avtal eller anställning man har med företaget.
One-size-fits-all-modellen har nämligen nått sitt slut. Eller iallafall sitt bäst före datum. Medarbetare och kanske framför allt konsulter har snabbt vant sig vid att utföra sina uppgifter på distans, vilket har förändrat arbetsplatsen i grunden. Framtidens arbetsplats kommer att bli mer diversifierad i hur och var vi arbetar - och det kommer att ställas krav från konsulter och medarbetare på olika upplägg och hur många dagar i veckan som det krävs att man är på plats. Eller kanske inte alls - om du väljer att anställa någon på andra sidan jordklotet.
Högre krav på företagen
Den nya arbetsmarknaden kommer också att ställa högre krav på att företag har ett bra värdebudskap - det vill säga varför ska kollegor och morgondagens talanger arbeta på ert företag. Precis som med marknadsföringen, långt tillbaka i tiden behövde inte ens företag kommunicera varför du skulle jobba hos dem och inte hos en konkurrent, eftersom arbetstagarna bara var nöjda med att ha ett jobb. Men den tiden är sedan länge förbi och makten har idag istället förflyttats till medarbetaren. Idag är ett företag utan ett starkt arbetsgivarvarumärke illa ute.
Hur ett konsultbolag kan vara ett bra komplement till ert arbetsgivarvarumärke
Det gäller alltså att springa snabbt och rätt håll i efterdyningarna av Covid. Det gäller att snabbt hitta bra kompetens och experter som kan ta ert företag in i den digitala världen och på så sätt vända era utmaningar till konkurrensfördelar. Ett sätt att snabbt injicera kompetens i ett företag kan vara att jobba med seniora konsulter. Är du inte ett av de starkaste varumärkena i din bransch, geografi mm så kan ett samarbete med ett välkänt konsultbolag ge dig de access till de kompetenser och experter du behöver för att hinna med på marknaden
Bredda ert geografiska upptagningsområde
När det gäller kompetensförsörjning så är inställningen till distansarbete något som kan snabba på ett företags utveckling i rätt riktning i en rasande fart. Om ni som företag kan acceptera att vissa konsulter och anställda jobbar på distans - kommer ni att bredda ert geografiska upptagningsområde och därmed också lättare kunna hitta topptalanger och rätt personer till ert företag. Enkel matematik. Utmaningen här ligger egentligen inte i att förstå att så är fallet, utan snarare i förändringsresan som företaget måste göra. Är ni som företag redo att göra den förändring som krävs? Det är en relevant fråga som ni måste ställa er.
Företag som innan Covid tvärt tackade nej till att anställa medarbetare eller konsulter på distans har nu börjat se att det går alldeles utmärkt att jobba med människor på distans. Detta väcker frågan om vi verkligen behöver ha alla medarbetare placerade på en enda ort, eller i ett enda land. Betydelsen av geografisk placering har suddats ut och för vissa arbetsuppgifter nästan försvunnit.
Tänk själv. Om du fick välja, skulle du ha Växjö som upptagningsområde eller hela Sverige? Sanningen är att de företag som är snabbast med att ha en stark företagskultur, samtidigt som de öppnar upp för ett större geografiskt upptagningsområde är de företag som kommer att gå snabbt framåt.