Var brutalt uppriktig
Värt att tänka på är att detta kräver 100 procent ärlighet. Ett företag som inte ställer denna fråga på ett ärligt sätt har förlorat redan innan de hunnit svara på den. Den här frågan ställer krav på att man som företag är brutalt uppriktig. För när du väl har ett bra svar på denna fråga så har du också lagt hela grunden för det framtida budskapet som kommer att locka just den sortens medarbetare som du vill ha. Så ett välformulerat värdebudskap är värt otroligt mycket.
Behöver du bli bättre på att jobba med ditt arbetsgivarvarumärke? Ladda ned vår checklista: “6 tips för att vinna striden om talangerna” och bli lite vassare!
Vad innebär egentligen ett starkt arbetsgivarvarumärke?
Ett arbetsgivarvarumärke är inte längre nice to have. Idag är det på liv och död. Med vad är egentligen ett starkt varumärke som arbetsgivare och vad innebär det? Är det gratis öl på fredagar eller ettpingisbord i kontorslandskapet? Här måste man se till själva syftet, vilket är att göra ert företag så attraktivt som möjligt för just er potentiella målgrupp. Vill du ha ett enkelt svar så är du fel ute.
Att ta fram ett värdebudskap för rekrytering
Många bolag är förenklar och hoppar över analysen och kastar in ett biljardbord med förhoppningen om att det ska göra företaget attraktivare att jobba på. Istället handlar det om att göra jobbet. Att analysera ert budskap till potentiella medarbetare. Hur ser det ut i rekryteringsannonser, och vad är det för saker med er företagskultur som befintliga medarbetare gillar och ogillar? När ni väl har hittat ert värdebudskap så har ni en fantastisk möjlighet att skapa något som är mer äkta, intressant och relevant och som särskiljer er från konkurrenterna. För detta krävs mod. Mycket mod. Allt börjar med en modig styrelse och ledning som vågar ta ett beslut om att göra den här analysen - och våga omsätta den i handling.