Vad är referenser?
Referenser är personer som kan ge en rekommendation eller bekräftelse på dina kvalifikationer, arbetsprestationer och personliga egenskaper i professionella sammanhang.
Tanken med referenser är att rekryterare och arbetsgivare ska få en djupare insikt i vem du är som anställd och kollega. När du söker ett nytt jobb är det vanligt att du får lämna referenser.
Hitta lediga jobb här på Jefferson Wells!
Vilka referenser ska jag välja?
När du väljer referenser är det bra att välja personer som känner till ditt arbete väl och som kan ge positiva omdömen om dina yrkesmässiga färdigheter, ditt arbetsätt och din personlighet. Bra referenser kan exempelvis vara tidigare chefer, arbetsledare eller kollegor som vet hur du arbetar. Det är viktigt att välja personer som kan uttrycka sig väl och som du litar på att de kommer att ge en positiv och ärlig bild av dig. Har du arbetat med liknande jobb tidigare som det du söker nu är det smart att välja någon på den arbetsplatsen som referens.
Måste jag lämna en chef som referens?
Det är inte alltid ett måste att lämna en chef som referens, men det ses ofta som fördelaktigt eftersom chefer kan ge en värdefull insikt i din arbetsförmåga. Om du inte kan eller vill ange din nuvarande eller en tidigare chef som referens går det bra att lämna en kollega som referens istället. Det kan dock vara bra att du är öppen med rekryteraren om varför du inte har lämnat en chef som referens, beroende på vad anledningen är.
Hur många referenser ska jag lämna?
Oftast lämnar man två till tre referenser. Det är dock en god idé att ha en lista med flera möjliga referenser redo, ifall rekryteraren önskar fler. Se till att dina referenser kompletterar varandra och täcker olika aspekter av din professionella erfarenhet och dina kompetenser.
När ska jag lämna referenser?
Det vanligaste är att du lämnar referenser på begäran, alltså när rekryteraren ber dig om dem. Detta brukar vara efter att du har haft en första intervju. Fördelen med att lämna dina referenser först efter en intervju är att du hinner höra av dig till referenserna och förbereda dem på att de kommer bli kontaktade.
När kontaktas referenser?
Referenser kontaktas vanligtvis i slutskedet av rekryteringsprocessen, ofta efter att du har haft en lyckad intervju eller när rekryteraren har begränsat urvalet till några få slutkandidater. Det är en del av en grundlig bakgrundskontroll för att verifiera den information som du har angett och för att få en bättre förståelse för dina styrkor och svagheter i arbetet. Rekryteraren kommer vanligtvis att informera dig om att de kommer att kontakta dina referenser.
Förbered dina referenser
Det viktigaste att komma ihåg när du ska lämna referenser är att fråga de som du vill ha som referenser om de kan tänka sig att ställa upp. Detta är inte bara en fråga om att vara hövlig utan det ger också dina referenser möjlighet att förbereda sig och tänka igenom vad de ska säga om dig. Berätta för dem om jobbet du söker och varför du anser att du är en god kandidat, så att de kan framhäva de aspekter av din kompetens och dina erfarenheter som är mest relevanta. Det kan vara en god idé att skicka en kopia av ditt CV och jobbannonsen till dem så att de har all nödvändig information till hands.
Genom att förbereda dina referenser hjälper du till att säkerställa att de kan ge ett starkt stöd för din ansökan, vilket ökar dina chanser att få jobbet.
Så arbetar vi på Jefferson Wells med referenser
På Jefferson Wells tar vi alltid referenser om du blir aktuell för en tjänst. Vi börjar med en telefonintervju där vi ställer frågor om dig och din ansökan. Går du vidare i processen blir du kallad till en intervju hos oss på Jefferson Wells. Vi ser gärna att du har har med dig två referenser från tidigare arbetsplatser till denna intervju. Efter denna intervju kontaktar vi dina referenser för att få en bättre bild av dig. Blir du en av de kandidater vår kund vill träffa, kallar vi dig till en intervju ute hos vår kund.
Fler tips på hur du lyckas landa jobbet
Ladda ner vår karriärguide för flera värdefulla tips på hur du vässar din jobbansökan. Här går vi igenom allt från hur du skriver ett bra CV och personligt brev till hur du gör ett bra intryck på arbetsintervjun. Länk till karriärguide