Lär dig mer om vad som gäller angående konsulter - Ladda ned vår FAQ: “Vanliga frågor när det gäller att hyra in en konsult”.
Att själv hitta rätt konsult till er egen verksamhet var faktiskt lite enklare förr! Idag är många gånger de tjänster och uppdrag som företag behöver hjälp med relativt komplicerade och ofta slåss företag om samma konsulter. Därför blir rekryteringen av konsulter, precis som medarbetare, också mer komplicerad. Yttre attribut som kända varumärken och pingisbord kanske lockar vissa konsulter - men långt ifrån alla.
Målgrupperna blivit fler och smalare och då gäller det också att kommunicera på olika sätt till olika typer av människor. Tiden då man kunde använda ett generiskt budskap för att attrahera nya konsulter och medarbetare till företaget, oavsett avdelning eller uppdrag är förbi.
Precis som vid en rekrytering så vill man minimera riskerna när man tar in en konsult. Här är några av våra tips.
6 tips för att hitta rätt konsult - så ska du tänka
Du måste ha en supertydlig specifikation
Här gäller det att besvara frågan på vad du vill ha ut av konsulten. Vilka nyckeltal ska konsulten mätas på? Om du inte har detta klart för dig så lägger du grunden till en rad onödiga misstag. Här gäller det att utmana dig själv och försöka kartlägga både den kompetens som konsulten ska ha och samtidigt försöka rama in vilken typ av personlighet som du söker. Allt för att det ska kravspecifikationen ska mappa emot era behov och företagskultur så bra som möjligt.
Men bli inte för snäv!
Motsägelsefullt va? Först ska du göra en supertydlig specifikation - och sedan får du inte vara för snäv? Det har att göra med att verkligheten är lite mer komplex än en checklista. Anledningen till att vi tycker att man ska akta sig med att vara för snäv är att vi ofta upplever att beställare fokuserar en aning för mycket på kompetens - när man borde lägga lika stor vikt vid rätt personlighet, driv samt viljan att ständigt utvecklas och lära nytt.
Ställa dig frågan: "Varför kommer konsulten vilja jobba med oss?" (Du måste svara ärligt)
Det är en sak att hitta konsulter och en annan att hitta rätt konsult som trivs och vill jobba med er. När det gäller vissa spetskompetenser som är hett efterfrågade kan detta verkligen vara en konst. Så ställ dig frågan: Varför kommer konsulten vilja jobba med oss och i vårt team?
Jobba med riktade budskap - skippa masskommunikationen
Ett budskap till alla fungerar tyvärr inte längre. Idag gäller det framför allt att kontakta potentiella konsulter på rätt sätt och i rätt kanaler. Det är resursslöseri att använda sig av masskommunikation när man letar efter nischade konsulter. Konsultbolag har ett försprång eftersom de har tillgång till nischade nätverk. Men en sak kan du vara säkert på, rätt konsulter kommer inte längre springande. Idag är situationen den omvända.
Ta många referenser - men var på din vakt!
Att göra många djupintervjuer med kompetensbaserade frågor, med flera referenstagningar, minimerar risken för att signera fel konsult. Däremot så kan faktiskt referenstagningar vara en aning lurigt, eftersom konsulten måste bedömas i ljuset av det nya uppdraget. Konsulter kan, precis som alla andra anställda, prestera bra i ett sammanhang - men sämre i ett annat. Kontext och sammanhang är extremt viktigt för hur utfallet av prestationen blir.
Konsulten måste funka i teamet - inte bara för uppgiften
En konsult som passar in i teamet höjer samtidigt prestationen hos de befintliga medarbetarna. Det fungerar som en slags kompetensinjektion med kunskap och energi. En konsult som däremot inte passar in i teamet kan få motsatt effekt, så här gäller det att tänka team - inte bara avgränsade arbetsuppgifter.
Ta hjälp om du inte har resurser
Det ska understrykas att det är en svår uppgift att hitta rätt konsult. Vi på Jefferson Wells har många års erfarenhet av att attrahera, matcha och anställa rätt konsulter och därmed göra komplicerade konsultlösningar enkla. Vi vet att ett partnerskap när det gäller den här typen av kompetens är helt avgörande för rätt avkastningen på er investering. Vi hjälper dig hela vägen, från kravspecifikation till leverans.